

Tallinna Lennujaama juhatuse liikme Eero Pärgmäe kommentaar lennufirma Ryanair väidetele
Meile on oluline iga lennufirma ja lennuliin. Me oleme teinud ja me teeme kõik selleks, et Eesti majandus areneks ja Eesti inimestel oleks võimalikult lai otselendude valik ning mugavad ümberistumised sõlmjaamades. Oleme omalt poolt teinud kõik, et hoida olemasolevaid lennufirmasid ja leida uusi. Täpselt sellest samast põhimõttest lähtuvalt teeme koostööd Ryanairiga.
Seetõttu peame kahetsusega mitmed Ryanairi valeväited ümber lükkama:
Väide, et Tallinna lennujaam ei ole vastanud Ryanairi viimastele kirjadele ja palvetele olukord läbirääkida, ei vasta tõele. Samuti ei vasta tõele, et me ei ole Ryanairile põhjendanud oma lennujaamatasude tõusu põhjust. Viimati kohtusime silmast silma veebruaris. Julgestustasu rakendamist, nii nagu ka teistele lennufirmadele, tutvustasime juba 2024. oktoobris ning pärast seda oleme Ryanairiga pidanud nii kirjavahetust kui ka kohtunud, kuid konkreetsetest liinidest, mida plaanivad sulgeda pole nad meid kordagi teavitanud.
Ryanairi väide, et nende hind kasvab 70%, on demagoogia. Kui arvutada 189 kohalise lennuki maandumise ja õhkutõusu hind reisija kohta, siis 90% täitumusega lennu puhul tõuseks hind 2025. aasta suvel 21,6% (sisaldab maandumistasu, reisijatasu, erivajadustega reisijatasu ja julgestustasu). Ryanair, kui suur vedaja on saanud seni allahindlust. Rohkem me neile vastu tulla ei saa, sest lennujaama ülesanne on vedajad kohelda võrdselt ja konkurentsi peab austama. Kõik teised 15 lennufirmat, mis meilt lendavad, saavad uute tasudega kenasti hakkama. Tallinna lennujaamast ostetud ühe suuna otselendude pileti keskmine hind 2024. aastal oli 107,9€, sellele summale alates 1.04.25 lisanduv 3,05€ tähendab 2,8% hinnatõusu.
Ryanairi ettepanek luua Tallinnasse baas ei ole lennujaamale rahaliselt ja juriidiliselt vastuvõetav. Baasi loomine Tallinnasse on olnud läbirääkimistel tõesti teemaks, aga tänase hetkeni ei ole Ryanairi soovitud tingimused olnud sobilikud. Iga kokkuleppe eesmärk on see, et mõlemad osapooled on sellega lõpuks rahul. Tallinna lennujaama strateegia on, et lennufirmade portfell peab olema laiapõhjaline, see on meie teadlik valik, hajutada riske ja mitte olla ühest lennufirmast liialt sõltuv.
Ryanair väidab, et me ei taha kasvada – see ei ole tõsi. Me oleme teinud head tööd, vaid mõned faktid: 2024. aastal läbis Tallinna lennujaama suurim arv reisijaid (3,49 miljonit) ehk ületasime Covidi-aegse tulemuse, mida ei ole suutnud saavutada paljud Euroopa lennujaamad. Tallinn oli 2024. aastal võrreldes 2023. aastaga kõige kiiremini kasvav pealinna lennujaam meie piirkonnas (Tallinn +18%, Vilnius +9%, Riia +8%, Helsingi +7% ja Stockholm +4%). Euroopa lennujaamade seas paranesid 2024. aastal ühendused Tallinna lennujaamas kõige rohkem (+37%), see tähendab, et meil on väga head ühendused sõlmjaamade abil üle maailma.
Taust lennujaama tasude kohta:
Kehtestatava julgestustasu puhul on tegemist Euroopa lennujaamades tavapärase tasuga, mille tasus senini reisija eest riik. Riik jätkab kulude osalist katmist, kuid kuna kulud suurenevad, siis see ei ole piisav. Tallinna lennujaama kehtestatav julgestustasu 2,87 eurot on Euroopa vaates üks madalamaid. Kõrgeim julgestustasu on Islandil, kus see on 20,2 eurot. Lätis on julgestustasu 5,96 eurot, Soomes 5,71 eurot, samas kui Leedus ei ole julgestustasu veel kehtestatud. Ka kõikide lennujaamatasude ja riigimaksude koondvaates on Tallinna lennujaam igati konkurentsivõimeline olles odavam nii Skandinaavia lennujaamadest, kui ka oluliselt odavam Saksa turust.
Lennujaam muutis viimati tasusid 2023. aastal ning samad tasud kehtivad kuni 01.04.2025. Enne seda olid lennujaama tasud muutmata 12 aastat.
Tallinnast lendab lisaks Ryanairile veel 15 regulaarlennufirmat ja aastas on meil valikus üle 50 otselennu sihtkohta. Igal aastal soovitakse Eestist lennata üle 1000 erinevasse sihtkohta üle maailma ning 50% meie reisijatest lendab läbi sõlmjaamade.