Moodne ja mitmekihiline Milano
Kerttu Männiste, kunstiajaloolane
Itaalia linnad on turistide huviorbiidis olnud alates 17. sajandist, mil noorte aadlike hariduse enesestmõistetav osa oli ringreis – Grand Tour´id – Euroopas, eelkõige Itaalias. 20. sajandi alguses tõmbas see jõukas, moodne, arenenud tööstuse ja kunstieluga linn avangardseid kunstnikke ja kirjanikke, sajandi keskpaigas muutus aga tõeliseks moepealinnaks. Täna on Milanol pakkuda muinasjutulisi ajaloolisi hooneid ja põnevaid muuseume, hõrke maitse- ja moeelamusi ning kirevat suurlinlikkust.
„Olen ise pisitilluke selle kivikülma looma kõrval, kes on maha heitnud keset linna. /—/ Ägedalt ja põnevalt võitleb siin terav gootika itaallaste maiselt horisontaalse vaimuga. /—/ Sajad valged teravtornikesed hüplevad katusel rõõmsate kivitilkadena. Oleks kui harjas looma turjal püsti tõusnud. /—/ Need on kui kromaatilised käigud Bachi fuugas. Valge marmor elab ja heliseb.“ Nii võrdles Eesti kirjanik, luuletaja ja tõlkija Johannes Semper 1924. aastal Milanot külastades sealset katedraali suure, kuid rahuliku loomaga.
Väikesena võib Milano katedraalis tunda ennast ka tänane uudistaja: tegu on maailmas suuruselt kolmanda kirikuhoonega, mis on mõeldud mahutama 40 000 inimest. Eriti põnev ja muinasjutuline on katedraali katusemaastik oma 135 rikkalikult kaunistatud tornikesega. Katuse-ekskursioonide raames saab nende vahele ka jalutama minna. Ehkki stiililt ja üldilmelt gootikat esindav, kestis hoone rajamine kokku ligi 6 sajandit ja lõppes alles 1965. aastal.
Milano toomkirik/ Duomo di Milano
Futurismi sünnikodu
Dünaamiline, kiire ja vaheldusrikas – modernne suurlinn Milano köitis 20. sajandi esimese veerandi kirjanikke ja kunstnikke. Just siin sündis futurism, kunsti- ja kirjandusvool, mis kutsus hülgama kultuuritraditsioone ning otsima kunstilisi vahendeid kaasaegses kiires ja tehnifitseeritud maailmas elava inimese mõtte- ja tundeelu väljendamiseks. Elegantne kortermaja aadressil Via Senato 2 oli koduks esimese futurismi manifesti autorile Filippo Tommaso Marinettile. Teine oluline aadress oli Giorgio Jan 15 – siin käisid koos uuenduslike vaadetega kunstnikud ja kirjanikud, vahetati mõtteid kunsti ja poeesia üle sedavõrd kirglikult ja tuliselt, et tuli ette isegi kaklusi. Täna asub sellel aadressil mugavalt kompaktne, aga suurepärase 20. sajandi kunsti koguga kortermuuseum Casa Museo Boschi Di Stefano.
Muuseum Casa Museo Boschi Di Stefano
Leonardo da Vinci „Püha õhtusöömaaeg“
Milano hertsogi tellimusel valminud maali mõõtmed on 4,6 x 8,8 meetrit ja see katab tervet Santa Maria delle Grazie kiriku konvendihoone söögisaali otsaseina. Et Leonardo eksperimenteeris nii materjalide kui maalitehnikaga, on maal aja jooksul palju kannatanud ja ulatuslikult restaureeritud. Sellele vaatamata on Jeesuse ja jüngrite nägude, käte ja kehahoidude erakordset mitmekesisust ja väljendusrikkust kommenteerinud nii kirjanik Johannes Semper kui ka maalikunstnik Eduard Ole, kes mõlemad nägid teost veel enne suuremaid restaureerimiskampaaniaid.
Foto:Yes Milan