Navigeeri sisualale
Alates 1. septembrist on käsipagasis lubatud lennukile võtta vedelikke kuni 100 ml mahutites
Loe lähemalt
14.08.2024

Mis on pre-boarding ja milleks seda vaja on? 

Oled mõnikord imestanud, miks vahel lennule minnes pead oma lendu ootama püstijalu väikesel alal, aga teinekord võid otse lennukisse oma istekohale minna?

Igal lennufirmal on kindlad reeglid ja protsessid, kuidas toimub lennule registreerimine (check-in) ja pardale minek (boarding), kui suure mõõduga pagas on lennukisse lubatud jne. Kuna lennufirmad ise kõikjale lennujaamadesse oma töötajaid ei palka, ostavad nad neid teenuseid sisse kohaliku lennujaama maapealsete teenuste pakkujatelt. Omavahelistes koostöölepingutes sätestatakse kõik detailid: kui mitu tundi enne lennu väljumist peab olema avatud check-in laud, mitu teenindajat peavad nende reisijaid lennule registreerima, mitu minutit enne väljalendu suletakse check-in, millal algab pardaleminek ning mitu minutit enne väljalendu peab lähtevärav suletud olema. 

Need reeglid kehtivad ühtselt kõikides lennujaamades, kuhu konkreetne lennufirma lendab. Tallinna lennujaamas täidab siinne maapealne teenindus lennufirma täpseid juhiseid ja sama teevad ka teistes lennujaamades neile maapealset teenust pakkuvad ettevõtted.

Lennujaamad peavad suutma pakkuda teenust vastavalt iga lennufirma tingimustele. Reeglid on lennufirmati erinevad, kuid suures plaanis saab reeglistikku liigitada vastavalt traditsioonilistele lennufirmadele või odavlennufirmadele omasteks reegliteks. 

25 minutit lennuki ümberpööramiseks

Kuna lennufirma teenib tulu vaid siis, kui lennuk on õhus ja maas seisev lennuk on kulu, proovivad lennufirmad muuta lennuki maas viibimise aja nii lühikeseks kui võimalik. 

Inglise keeles on kasutusel väljend turnaround, mis tähendab lennuki ümberpööramise aega lennujaamas ehk seda aega, mille jooksul lennuk jõuab sihtlennujaamas väravasse, saabuvad reisijad väljuvad lennukist, lahkuvad reisijad sisenevad lennukisse ning lennuk on valmis uueks õhkutõusuks. Odavlennufirmade puhul peab see protseduur olema tehtud vaid 25 minutiga. Lisaks reisijate vahetusele peab selle aja sisse mahtuma lennuki koristus, tankimine, tualettide puhastamine ning pagasi maha ja peale laadimine. 

Selleks, et pardalt tulek ja pardale minek oleks võimalikult kiire, eelistavad odavlennufirmad lennuki parkimist platsile, sest see võimaldab kasutada korraga kahte sisse- ja väljapääsu, mis muudab reisijate väljumise ja sisenemise protsessi kiiremaks. 

Enamasti on odavlennufirmade lennupiletid taskukohasemad kui traditsiooniliste vedajate puhul, kuid reisijate jaoks võib see tähendada mõnevõrra vähem mugavust. 25 minutit aega ümberpööramiseks tähendab, et lennule suunduvad reisijad peavad olema koheselt valmis lennukisse sisenema kui lennukimeeskond selleks loa annab. See aga eeldab, et boardingu protseduurid, pardakaartide, reisidokumentide ja käsipagasi mõõdu kontroll, on eelnevalt tehtud.  Seda nimetatakse lennunduses pre-boardinguks.

Mis vahe on boardingul ja pre-baoradingul?

Odavlennufirmade puhul algab pre-boarding orienteeruvalt 50 minutit enne plaanitud väljalennu aega ja boarding suletakse 20 minutit enne väljalendu. See tähendab, et reisijate pardakaartide, dokumentide ja käsipagasi kontrolli teostatakse juba siis, kui lennuk alles saabub ning saabunud reisijad väljuvad lennukist. 

Kontrolli läbinud reisijad kogutakse kokku pre-boardingu ehk eelootealale. Mõnes lennujaamas võib see tähendada lennu ootamist õues vihma või päikese käes. Tallinna lennujaamas on eelootealad kenasti terminalis sees. Kui kõik vajalikud tegevused on saabuva lennuki ümber tehtud ning meeskond on valmis uusi reisijad vastu võtma, lubatakse kontrolli läbinud reisijad lennukisse.

Traditsiooniliste vedajate puhul algab boarding orienteeruvalt 30 minutit enne väljalendu ja reisijad saavad siseneda kohe lennukisse oma istekohale. 

Tallinna lennujaamas on eelootealad Schengeni viisaruumi lendudele läbinud uuenduskuuri 2022. aasta suvel. Hetkel käib remont Schengeni väliste riikide alal, et ka sealsed odavlennufirmade eelootealad oleksid reisijale mugavamad. Tõsi, kuna eelootealad on üsna väikesed ning reisijad viibivad seal lühikest aega, on istekohtade arv neis alades üsna tagasihoidlik. 

Pre-boardingut tehakse Tallinna lennujaamas järgmistele lennufirmadele:

  • Ryanair
  • Eurowings
  • Transavia France
  • Norwegian
  • Wizz Air


Punktuaalsus lennunduses

Lennufirmade eesmärk on olla maandumiste ja väljumistega võimalikult täpne – iga hilinemine tähendab, et lennuki ja meeskonna rotatsioon läheb paigast, mis omakorda toob kaasa hulganisti sekeldusi mitte ainult reisijatele, vaid kahjunõudeid lennufirmale ja ka lennujaamale, kui see ei ole suutnud tagada ettenähtud ajagraafikus püsimist. 

Näiteks, kui lennukil on päevas viis lendu ja igas lennujaamas 30 minutit hilinemist, tähendab see viimase lennu puhul juba kahte tundi hilisemat väljumist. Lisaks on osad suuremad lennujaamad nö slot-lennujaamad, kus igal lennukil on oma kindel ajavahemik, mille sees tal on lubatud maanduda ja õhku tõusta. Kui lennuk ei jõua talle määratud ajavahemikus kohale, siis talle maandumisluba ei anta. Lisaks tähendavad hilinemised, et lennuki meeskonnal võivad lubatud töötunnid täis saada ning siis ei saa lend väljuda sellepärast, et meeskonnal ei ole lubatud enam seda lendu teenindada. 

Seega on lennufirmade pre-boardingu eesmärk tagada lennu õigeaegne väljumine, et reisijad jõuaksid õigeaegselt soovitud sihtkohta. 

Uudised ja teadaanded