Navigeeri sisualale
09.01.2025

Mida teha, kui sinu lend on edasi lükatud või tühistatud

Enamus lende toimuvad õigeaegselt nagu kellavärk, sest lennukite graafik on tihe ja igas lennujaamas peatutakse vaid nii kauaks, et  ühed reisijad maha panna ja uued järgmisesse sihtkohta viia. Aeg-ajalt mõni lend siiski hilineb ja põhjuseid on erinevaid. Siit saad muuhulgas teada, millised on lennufirmade kohustused ja mida peaksid teadma, kui sinu lennureisil esineb tõrkeid.

Miks lennud vahel hilinevad?

Nii lennujaamad kui ka lennufirmad teevad endast parima, et kõik sujuks laitmatult ja hilinemisi ei tekiks, kuid tegureid, mis lennugraafikuid mõjutavad on väga palju. Mõned neist:

  • Tehnilised põhjused – lennunduses on ohutus kõige tähtsam ning vähimagi tehnilise tõrke korral tuleb õhusõidukitele teha tehniline ülevaatus ja tagada nende korrasolek.
  • Ilmastikuolud – õhkutõusmist ja maandumist mõjutavad erinevad ilmastikuolud, kõige enam aga tugev külgtuul. Ka tihe lumesadu ja jäävihm võivad ajutiselt lennuliiklust mõjutada ning protsessid nagu näiteks jäätõrje võivad vahel võtta oodatust kauem aega.
  • Lennuki meeskonna tööaeg – selleks, et reisijaid kõige ohutumal ja parimal viisil sihtkohta viia, on vaja, et lennuki pardameeskond oleks värske ja puhanud. Töögraafik, haigestumised ja teised inimlikud ootamatud olukorrad võivad samuti mõjutada lennugraafikuid ning põhjustada ka hilinemisi.

Edasi lükatud lend – mida teha?

Kui sinu lend on edasi lükatud, siis kõige tõenäolisem on, et lennufirma informeerib sind sms-i või e-maili teel (vastavalt, millised õigused oled lennufirmale andnud lennupiletit soetades), millal võiks sinu lennu uus väljalennuaeg olla.

Kui sa pole veel lennujaama jõudnud ja soovid lennujaama tulla hiljem, siis võid seda teha ainult juhul, kui lennufirma on selle kohta sulle info saatnud, muudel juhtudel soovitame jõuda terminali kaks tundi enne lennu esialgset väljalennu aega. 

Kui sa oled juba terminalis, siis:

  1. Kuula teadustusi, mis ajaks on lend edasi lükatud või millal edastatakse uut infot arvatava väljalennu aja kohta.
  2. Jälgi oma nutiseadmeid, juhuks, kui lennufirma on sulle saatnud uut infot (või uue pileti). Kui sul on äraantav pagas, võta teenindajaga ühendust, et ka pagas jõuaks uuele lennule.
  3. Mine lennufirma veebilehele ja vaata oma broneeringut, sest seal võib olla sulle juba uus lennu variant pakutud. Kui sul on äraantav pagas, võta teenindajaga ühendust, et pagas jõuaks uuele lennule.
  4. Võta ühendust lennufirmaga.

Pikaajaliseks hilinemiseks loetakse lennu väljumisaja viibimist rohkem kui 2 tundi.

  • Lennu väljumise hilinemisel üle kahe tunni on reisijatel õigus saada toitlustust ja sidevõimalusi. Kui lennu hilinemine toob kaasa ööbimisvajaduse, peab lennuettevõtja pakkuma majutust ja transporti lennujaamast hotelli ja tagasi.
  • Lennu väljumise hilinemisel üle viie tunni on reisijatel õigus saada piletiraha tagasi (vajadusel koos tasuta lennuga reisi alguspunkti).

Oluline on teada, et vastavalt Euroopa Kohtu praktikale on reisijatel, kelle lend jõuab sihtkohta plaanitust kolm tundi hiljem, õigus määrusejärgsele hüvitisele (250-600 eurot) samadel tingimustel kui lennu tühistamisel. Lennuvedaja vabaneb hüvitise maksmise kohustusest juhul, kui ta suudab tõendada, et hilinemise põhjustasid erakorralised asjaolud, mida ei oleks suudetud vältida isegi siis, kui oleks kasutusele võetud kõik võimalikud meetmed. 

Kui sinu lend on tühistatud

  1. Kui oled terminalis, siis kuula teadustusi, mida pead edasi tegema. Tavaliselt tähendab see check-in kassade juurde naasmist, kust jagatakse infot, millised on sinu õigused ja võimalused (kas saad toitlustuse voucheri, majutuse, takso jne).
  2. Jälgi oma nutiseadmeid, juhuks, kui lennufirma on sulle saatnud uut infot (või uue pileti).
  3. Mine lennufirma veebilehele ja vaata oma broneeringut, sest seal võib olla uus variant pakutud.
  4. Võta ühendust lennufirmaga.

Kui Sinu reis on tühistatud, siis on sul õigus:

  • valida piletihinna tagastamise või sihtkohta viiva asenduslennu vahel;
  • saada asenduslennu ootamisel hoolitsust (piisav söök, vajadusel majutus, transport hotelli ja lennujaama vahel);
  • taotleda hüvitist summas 125 – 600 eurot (olenevalt lennu pikkusest ja teekonna muutmisel tekkinud viivituse kestusest).

Kui reisijaid on aegsasti lennu tühistamisest teavitatud või kui selgub, et lennu tühistamise
põhjustasid erakorralised asjaolud (nt ilmastikuolud, ootamatu streik vms), ei ole lennuvedajal kohustust hüvitist maksta. Siiski lasub tegutseval lennuvedajal kohustus tõendada tühistamise erakorralisust.

Kaebuste esitamine

Euroopa Liidus (EL) on kehtestatud rida õigusi eesmärgiga tagada lennureisijate õiglane kohtlemine. Lennureisija õigused on reguleeritud eelkõige Euroopa Parlamendi ja nõukogu määrusega 261/2004 ning Montreali konventsiooniga.

Probleemi ilmnemisel on esmalt vajalik esitada kirjalik kaebus lennuvedajale. Kui lennuvedaja ei vasta kaebusele 2 kuu jooksul või kui leiate, et lennuvedaja poolt pakutud lahendus ei ole õiguspärane, võtke ühendust Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametiga.

Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Amet:
[email protected]
www.ttja.ee
www.ecc.ee

Uudised ja teadaanded